راديو

رئيس مجلس الإدارة
منال أيوب

رئيس التحرير
محمد الاصمعي

نسخة تجريبية

تفاصيل افتتاح معرض "ألكسا" للتوظيف بالإسكندرية

محمد أبوزيد
حرصاً من محافظة الاسكندرية برئاسة الدكتور محمد سلطان محافظ الإسكندرية على توظيف الموارد البشرية بها وتوفير فرص عمل لأكبر عدد ممكن من الشباب؛ تعلن محافظة الإسكندرية إنطلاق الدورة الثامنة لمعرض "ألكسا للتوظيف" الذي تنظمه جمعية الإسكندرية لإدارة الموارد البشرية في الفترة من 24 و 25 فبراير 2017 بقاعة ميراج أمام كارفور.

ونشرت الصفحة الرسمية على مواقع اتواصل الاجتماعي فيسبوك: "فاضل يوم واحد قبل ما يبدأ اكبر معرض للتوظيف في الاسكندرية !
لو فاتك التسجيل تعمل ايه ؟اطبع ال cv بتاعك ، و سلمه لمكتب التسجيل ، هيقوموا بالتسجيل ليك قبل دخولك المعرض و متفوتش اكبر معرض توظيف بالاسكندرية هنستناكوا يوم 24 و 25 فبراير من الساعة 11 صباحا الي الساعة 7 مساءً بقاعة ميراج الداون تاون- الاسكندرية ".

اكد سلطان حرصه على إستغلال الطاقات الشابة وتوفير فرص عمل لشباب الإسكندرية وتشجيع فكرة بناء قدرات الشباب الخريجين من الجامعات مما يساهم بشكل تدريجي في تحسن الوضع الاقتصادي و يفتح باب لجذب عدد أكبر من الإستثمارات بالثغر. مضيفاً بإن هذا المعرض يعد واحدا من أهم معارض التوظيف والتدريب في مصر ، ويشارك فيه ما يقرب من 75 شركة عالمية أجنبية وعربية ومصرية مما يتيح الفرصة لعدد كبير من خريجي الجامعات الحصول عل فرصة العمل التي يطمح بها .

و الجدير بالذكر بأن المعرض يقام سنوياً في الأسبوع الثالث من شهر فبراير وكانت الدورة الأولى له عام 2008 ويشترك فى المعرض من 50 إلى 65 شركة من الشركات الصناعية والتجارية بمدينة الإسكندرية والقاهرة، كما يقام المعرض على مساحة 1300 متر بقاعة ميراج أمام كارفور ويعتبر من أكبر المعارض التي يفتح باب توظيف لعدد كبير من الشباب ويشارك في المعرض هذا العام مجموعة من الشركات من بينها (بنك مصر _شركة النيل للسكر_ بنك قطر الاهلى _ شركة وادى دجلة _ شركة ليسيكو_ الشركة الهندسية للحاويات_ شركة اسمنت الإسكندرية _ مجموعة مستشفيات الأندلسية) .

ونرصد لكم جانب من ردود افعال شباب الإسكندرية على مواقع التوصل الإجتماعي، بهذا الشأن: ويقول أحد النشطاء "علي فكره انا حضرت كتير في المعارض دي ومش بيوظفوا حد وكلها حوارات فاضية وللامانه حضرتها في القاهرة بس".. وأاضاف أخر: "والله كل الحوار دة اشتغالة وبيستغلوا اننا مش بنشتغل كل الموضوع الشركات دى بتقلل من الضرايب بتعتها وكل سنة بروح ومفيش حد بيتكلم ومسمعتش حد اشتغل من خلالة".. وتابع ناشط أخر: "كل سنة بيعملو المشوار دة وهى هى نفس الشركات وعلى الفاضى اونطا ولا بيعبرو حد انا روحت السنة الى فاتت وقدمت فى كل الشركات دى ومحدش اتصل بيا بعديها" بينما علق أخر: "اشتغاله، والشركات رايح تعمل دعايه مش اكتر، انا حضرت اكتر ما من مرة و مفيش اى فرص حقيقيه".. وتابع: "عندي أمل إن المرة دي أقدر أشتغل فعلا عن طريقكم، لإن على مدار السنين اللي فاتت مجرد باروح بس".

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register