راديو

رئيس مجلس الإدارة
منال أيوب

رئيس التحرير
محمد الاصمعي

نسخة تجريبية

كاملة أبو ذكري تتصدر جوجل عقب ظهورها مع منى الشاذلي

تحدثت المخرجة كاملة أبو ذكري، عن بداية دخولها مجال الإخراج، قائلة: إن «لوكيشن» العمل يمثل لها كل حياتها، وعندما تبتعد عنه تشعر بالاكتئاب، وتعتبر أن حياتها الحقيقية تكون داخله.

وأضافت «أبو ذكري»، خلال لقاء ببرنامج «معكم منى الشاذلي»، المذاع على شاشة قناة «cbc»، وتقدمه الإعلامية منى الشاذلي، أنها عندما كان عمرها 14 سنة وخلال عشائها مع والدتها ووالدها على متن مركب، تصادف تصوير حلقة من برنامج للإعلامية أحلام شلبي، حيث كانت تجري لقاء مع عاطف الطيب ومحمود عبدالعزيز وأحمد زكي، «أنا جريت لأستاذ عاطف الطيب، بالرغم أن العادي في السن ده الواحد يروح للنجم، وقررت ساعتها أكون مخرجة».

 

وتابعت: «أنا فعليا مكنتش أعرف إيه هي مهنة المخرج وبيعمل إيه؟ وبعدها دخلت معهد السينما، ومارست الشغلانة من قبل ما أدخل المعهد، وعملت gce، عشان كنت مستعجلة أدخل معهد السينما عشان حسيت إني هضيع وقتي في المدرسة وآخد مواد أنا مش حباها، وقبل النتيجة روحت اتدربت في فيلم مع عاطف الطيب، ودي أعظم بداية مع أي حد».

 

وواصلت: «الممثلة لمياء الجداوي كانت معايا في المدرسة ودخلت معهد السينما، وعرفت منها أن أستاذ عاطف الطيب داخل فيلم، فقولتلها تجيبلي عنوان المكتب، ولما روحت افتكروني عاوزة أمثل، كان قليل الكلام وفي نفس الوقت يخوف، فقولتله أنا بحب السينما وعاوزة اشتغل مع حضرتك، فقالي خشي الأوضة اللي جنبي فلقيت فيه 17 واحد عاوز يتدرب معاه وكلهم ولاد، فاختاروني وسطهم أتدرب معاه».

 

كانت كاملة أبو ذكري أخرجت مسلسل «بـ100 وش»، بطولة نيللي كريم وآسر ياسين، إسلام إبراهيم، زينب غريب، وتم عرضه في السباق الرمضاني الماضي.

Login

Welcome! Login in to your account

Remember me Lost your password?

Don't have account. Register

Lost Password

Register